Recenze: Modrá je dobrá (topzine.cz)

9. ledna 2010 v 23:59 | Neytiri ツ |  »Recenze
Díky Avataru budete lidi po tři hodiny nenávidět. Vzpomenete si na krvavé vyvražďování latinskoamerických kmenů, bezmyšlenkovité pálení indiánských stanů a škatulkování podle rasy ve 20. století. Nakonec zatoužíte zmodrat.

Ne, nepřeháním. Génius James Cameron napsal a natočil monumentální sci-fi s humanistickým poselstvím. Uvidíte scény stokrát použité jinde, zaslechnete věty stokrát řečené někým jiným, dozvíte se morální ponaučení, které zaznělo minimálně už v Tanci s vlky. Přesto je Avatar zabalen do natolik precizního a dokonalého hávu, že z něj budete doslova hotoví.
Za takových 150 let už budou z pozemšťanů šikovní vesmírní kovbojové. Objevíme například planetu Pandora s překrásnou přírodou a podivuhodnými obyvateli. Jsou modří, světélkují a žijí v souladu se svým okolím. Na tuto planetu přiletí také mariňák Jake Sully (Sam Worthington), který kvůli zranění z bojů ve Venezuele (že by nenápadná Cameronova narážka?) nemůže chodit.
Zde dostane možnost přenést svoji mysl do samostatně nefungujícího těla původních obyvatel Pandory - do tak zvaného Avatara. Infiltruje se do kmene Na´vi, aby pomohl svým lidem s odsunem modráků. Pod jimi obývaným obřím stromem se totiž nachází ložiska vzácné suroviny, na které si Američani chtějí samozřejmě namastit kapsu. Během splývání s kmenem se ale Jake zamiluje. A to jak do božské přírody, tak i do dcery náčelníka Neytiri (Zoe Saldana). Ještě že má vedle sebe zkušenou doktorku Grace Augustinovou (stále sexy Sigourney Weaver), která ho spolu s kmenem obrátí na tu správnou stranu…
Nejtypičtějším přívlastkem pro tento film by mělo být dokonalý. Cameron je mistr stříbrného plátna a stavby příběhu. Perfektně ovládá gradaci, a tak nejprve sledujete Avatara s jistým odstupem, až vás plně pohltí při závěrečné dlouhatánské bitvě. Přitom ale v žádném případě snímek nenudí (Emmerich by se mohl učit) a udrží vás plně soustředěné celých 161 minut.
Já osobně jsem se původně bála, že půjde jen o nádherňoučký, vymazlený biják pro celou rodinu s tuctovým příběhem. Vymazlený biják to rozhodně je a nádherné je na něm i to, že na něj může do kina zajít vlastně každý (snad kromě postarších babiček, které by si přes své okuláry musely složitě nasazovat speciální brýle pro 3D vidění). Tuctový příběh má vlastně taky, je ovšem přeplněný takovou spoustou Cameronových blbůstek, že ho nakonec musíte shledat originálním.

Vzhled hlavních postav, létajících drako-pterodaktylů či světélkujících stromů je úchvatný a myslím, že vůbec nevadí, když Avatara někdo uvidí i víckrát. Stačí jen sledovat přírodu planety Pandora a máte o zážitek postaráno. Musím se ale pozastavit nad 3D zpracováním. Já sama z něj zrovna odrovnaná nejsem. Jistě, je to báječný pocit sledovat lístky a chmýří, které poletuje vzduchem až k nám do sálu. Mohli si s tím ale filmaři vyhrát ještě víc. Cameron vyčkával od svého posledního díla Titanic 12 let, během té doby vymyslel miliony detailů, jež v Avataru použil. I tak ale mohl z 3D vymačkat víc.
Další velkou škodou je hudba. Režisér ode mě dostává jedničku s hvězdičkou, skladatel James Horner by ale zasloužil na holou. K něčemu, jako je Avatar, vyžaduji pompézní skladby s trochou tklivějších melodií v romantických scénách. A především bych si taky ráda něco pobrukovala a ještě cestou z kina hledala na eBayi, zdali se už neprodává soundtrack. Horner ale od vypiplaného Apolla 13 zřejmě vyměkl, a tak skutečnost, že v dáli něco hraje, zaznamenáte až ke konci.

Tohle jsou ale samozřejmě jen podružné detaily. Hlavní je, že příběh má spád, dává dohromady smysl, máme zde pořádného záporáka a skvělé herce. Hlavně bych ráda pochválila Zoe Saldalu, která po kočičce z nového Star Treku vystřihla v podstatě dokonalou babu. Doslova. Ohání se kopím jako nikdo, umí létat na kdejaké pandorské potvoře, a dokonce je neuvěřitelně krásná. Ačkoliv ji neuvidíte jinak než modrou, stejně budete obdivovat její sexy rty s vyceněnými zuby a sebevědomá gesta, kterými Jakeovi dává pořád najevo, kdo tu má hlavní slovo.
Je až k neuvěření, že se někomu podařilo natočit film s poselstvím buďte hodní na přírodu, a přitom si na tom nevylámal zuby. Když si vzpomenu na nedávný Den, kdy se zastavila Země, padám do mdlob. Tady ale nejde o ubohou ekologickou agitku. Nikdo nám neradí, abychom to a tamto omezili a chovali se moc hezky. Jde jen a pouze o vztah člověk - příroda. O to, jaké pouto si k ní vybudujeme my sami.
Takže vidíte, že Avatar vážně obsahuje několik filosofických myšlenek. Jistěže to není Fellini. Taky se z toho asi nestane kultovní záležitost. I tak jde ale o pořádný nářez. A kvůli kiksu s hudbou a vizuální orgasmus postrádajícímu 3D uděluji místo pěti čtyři hvězdičky. Ale je to vážně o prsa.

Hodnocení: ****
Hodnotila: Pavlína Nouzová

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.